S.O.S. ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ!!!
Că Adminisrtatia Publică este în degringoladă şi haos, nu mai este nici un secret pentru nimeni. Dar că acest colos instituţional, trebuie reformat urgent şi bine făcut, aceasta este deja o problemă care nu pare să fie foarte realizabilă sau, cel puţin nu rapid…
O problemă veche şi demult, instaurată şi menţinută aşa de mai marii politruci ai ţării…!!! Manipulatorii neamului, ţin cu dinţii de această stare de fapt, pentru că unde nu este ordine şi disciplina este haos, iar unde este haos şi incertitudine, acolo se pot ascunde tot felul de escrocherii!!!!
Dacă în anii ’90 până prin 2000 încă se mai mergea pe vechea structură de control şi coordonare de la centru, adică de la Administraţia Centrală şi era considerată o continuare a centralismului comunist…mai târziu a fost introdusă lozinca descentralizării în APL(Administraţia Publică Locală) şi anume a fost cedată toată răspunderea şi toată gestiunea bunurilor, şefilor locali, primarilor, să facă ce vor ei şi cum vor ei să gestioneze bunurile din inventarul public şi privat…!!!!
În acea perioadă de care aminteam mai sus, respectiv ’90-2000, Controlul şi coordonarea venea de la forurile ierarhice superioare, anume de la Minister, la Prefecturi şi Consilii judeţene şi apoi la primăriile mici de oraşe şi comune. Concret, existau un corp de control şi care făceau verificări periodice la, încasările taxelor şi impozitelor, la plăţile efectuate, la investiţii cât şi la inventarul tuturor bunurilor aflate în patrimoniul acelor comunităţi!!! Toate aceste verificări şi controale aveau un scop bine determinat şi anume acela de a se respecta legea şi de a nu se produce delapidări şi/sau fraude la nivelul comunităţilor cât şi gestionarea corectă a fondurilor primite.
Imediat după anul 2000, mai marii politruci ai ţării, au reinventat roata, susţinând şi impunând o reformă, de formă fără fond a APL, prin desfiinţarea acestui compartiment de control şi prin trecerea puterii locale exclusiv Primarului cât şi Consililor Locale, considerându-se că autogestionarea tuturor resurselor să fie asigurată doar local, iar puterea centrală să aibă rol doar de a monitoriza şi de a face statistici, neintervenind aproape deloc, în adminitratiile locale…!!!
Ce este un Primar astăzi??? De regulă incult și incompetent în management dar, cu puteri maxim sporite şi de această “reformă”a devenit rapid un mic dictator, un baronaș local şi unde de regulă nu poate interveni nimeni pentru a stopa delapidările şi fraudele din buget cât şi din bunurile aflate la dispoziţia sa..!!! Singura subordonare pe care o au aceştia este doar pe linie de partid.
Primarii cu astfel de libertăţi primite cadou de la centru, de cele mai multe ori au reuşit să-şi supună consiliul local, prin diverse tertipuri, şi escrocherii(mita, şantaj,etc) ajungând practic să decidă singur în orice decizie o poate lua. Mai mult, atribuirea contractelor de servicii şi/sau investiţii mici, a devenit o practică curentă în cadrul partidelor, şi astfel primarul este pricipalul semnatar şi “donator” de fonduri, în cadrul acestor trocuri de partid, atribuind contracte pentru servicii şi investiţii, clientelei de partid. Şi toate acestea nu degeaba, căci şi Primarul primeşte partea sa de comision şi care nu este deloc de neglijat…!!!
Dar Consiliul Local??? A devenit un organism amorf structurat doar pe afaceri de culise şi de gaşcă de partid, ineficient pe plan local, fiecare consilier urmărindu-şi de regulă, atingerea propriilor scopuri. Odată ajuns consilier, nu ai nici o răspundere…Practic trebuie doar să participi la şedinţe de consiliu(unde eşti şi plătit) şi de asemenea să participi la jocurile de culise ale oamenilor politici (tot plătit…)!!!
Prin urmare, avem o Administraţie Publică total incotrolabilă, şi necoordonată, aflată într-o continuă derută şi haos. Insuficient de bine structurată, unele cu organigrame supra-incarcate, altele insuficient alcătuite având compartimente ineficiente. Organigrame haotic alcătuite, fie posturi/compartimente supra-încărcate, fie posturi/compartimente insuficient dotate cu personal. Avem fişa postului unui funcţionar cu zeci de responsabilităţi specifice postului respectiv la care se mai adaugă şi celebra denumire de “Alte atribuţii la dispoziţia şefului….etc”. Acest “Alte atribuții’’ de cele mai multe ori încarca inutil funcţionarul cu atribuţii ce nu ţin de postul său ci mai degrabă de “poftele”şefului, dar care suprasolicită schema de personal, provocând uneori, generarea unor blocaje pentru postul respectiv. Şi dacă la toate aceste mai adăugăm şi discrepanța enormă la salarii între salariaţii care sunt funcţionari publici şi funcţionarii contractuali şi care în unele cazuri se ridică şi până la 1000 de lei net, sau chiar peste, atunci avem un tablou complet al haosului instituţional. Iar în acest iureş, sindicatele din administraţie, mai mult încurcă, pentru că ar trebui să existe o lege unitară de salarizare pentru bugetari cu competenţe şi cu ierarhii stabilite direct prin lege, pe posturi şi compartimente, cu sporuri şi tot ce trebuie în acest sector de activitate, bine reglementate, cu fise de post specifice pentru fiecare salariat în aşa fel încât să nu aibă loc de interpretări. Toate acestea să fie periodic controlate de ITM şi de forurile ierahice din administraţie pe Resurse Umane, aplicându-se sancţiuni drastice celor care ignoră legea. Cine greşeşte plăteşte şi atunci ar fi o oarecare ordine şi disciplină în departamentul Resurselor Umane, una din verigile slabe ale sistemului!!!
Apoi, nu există un program naţional informatic al APL, iar singurul organism de control al investiţiilor şi proiectelor derulate de către APL/Centrală, a rămas doar Curtea de Conturi. Trebuie menţionat că şi aceasta entitate de control a fost mereu timorată şi temperată de la centru de către politicienii ţării, pentru a trece cu vederea nereguli privind gestionarea bugetelor şi investirea banilor în diverse contracte…!!! Nu am înţeles niciodată, de ce atribuirea contractelor şi a tuturor investiţiilor nu se face on-line, pe un program informatic naţional, pe baza cererii şi ofertelor pe licitaţii deschise şi pe care le poate verifica oricine, simplu şi dircect. Mai mult, de ce nu există un soft special pentru acest gen de contracte/licitaţii, în care orice solicitant să introducă datele specifice contractului pe care îl solicită, iar programul să-i ofere instant trei oferte pe care, solicitantul să le acceseze, rapid şi eficient….???!!! Soluţii ar fi, dar mereu se vor izbi de adevăratele “strategii” ale politicienilor de a-şi atrage banii pentru campanii politice şi pentru propriile lor buzunare!!!
Aşa am ajuns astăzi să avem un raport naţional al Curţii de Conturi al României (aceiaşi instituţie de control care trebuia să sancţioneze delapidările) unde se specifică acel deficit bugetar de 2 miliarde de euro. Bani sustraşi din bugetul local/naţional cu complicitatea acestor organisme de control şi care la urma urmelor, tot noi cetăţenii de rând îi vom plăti. Nu cred că vor fi traşi la răspundere acei lideri locali care au aprobat investiţii şi contracte de servicii fictive, căci banii odată scoşi din trezorerii au luat direcţia găştilor de partid. Aşa avem astăzi milionari şi miliardari în euro, fără să ridice un pai pentru dobândirea lor. Nu există control, nu există disciplină, avem doar haos economic, financiar şi social…!!! Toate aceste se întâmplă când avem o politizare a instituţiilor la maxim, când şefii politici între ei, fac parte din același club select al infracţionalităţilor şi unde niciodată aceştia nu se vor sancţiona reciproc, pentru că primesc comisioane grase, care susţin la rândul lor reţeaua!!!
Aşa cum spuneam, aleşii (manipulatorii) neamului, ţin cu dinţii de această stare de fapt, pentru că unde nu este ordine şi disciplina este haos, iar unde este haos şi incertitudine, acolo se pot ascunde tot felul de escrocherii!!!! Escrocherii care au creat în buget imense găuri negre unde se scurg fonduri exorbitante şi de care nu răspunde nimeni!!! În schimb, nouă cetetenilor de rând mereu ni se pune placa cu acelaşi refren ‘Nu avem fonduri”… pentru sănatate, pentru educaţie, pentru asistenţă socială, pentru infrastructura… etc, etc!!!
Nu avem, pentru că… banii sunt la Ei!!!!