Cele 10 reguli de aur pentru ca folosirea ECRANELOR digitale de către copii să nu creeze dependență. GREȘEALA uriașă pe care o fac mulți părinți cu telefonul și copiii
Profesorul universitar Mircea Miclea, expert în educație și fost ministru al Învățământului, a ținut prelegerea „Copiii și tehnologiile digitale. Câteva sfaturi”, pe 19 noiembrie, la Cluj Napoca.
Cu această ocazie, domnia sa a sintetizat câteva reguli de aur, pentru ca folosirea tehnologiilor digitale de către copii să nu se transforme într-un coșmar pentru dezvoltarea micuților.
Una dintre regulile subliniate este aceea de a „evita ecranul înainte de culcare”. Acest lucru este foarte important, deoarece mulți părinți își lasă copiii, de foarte mici, cu telefonul în mână, sperând că-i va adormi. Profesorul Miclea spune că folosirea ecranului „perturbă calitatea somnului”.
Dacă nu sunt respectate reguli în folosirea tehnologiilor, există riscuri grave pentru dezvoltarea ulterioară a copilului:
1. Există studii care arată că folosirea îndelungată a tehnologiei digitale creează la copii un egocentrism, o tendință spre narcisism – efectul Eu, eu, eu. Este de înțeles că asta vine la pachet cu afectarea relațiilor. Reciprocitatea ( Și nevoile mele, Și nevoile tale sunt la fel de importante) este un element de bază în relațiile sănătoase.
2. Dacă în urmă cu câțiva ani, în urma unui survey 10% dintre respondenți spuneau că nu discută cu nimeni problemele cu care se confruntă, în prezent 30% răspund asemănător. Altfel spus, crește singurătatea și depresia și asta și datorită folosirii excesive a tehnologiei digitale.
3. Timpul excesiv folosit pe ecrane întreține distragerea atenției, asta conduce la date trunchiate, care afectează rezolvarea de probleme, care pe termen lung ne aduc rezultate scăzute, care vin la pachet cu o scădere a încrederii în noi.
4. Timpul petrecut pe aplicații întreține Iluzia cunoașterii – creierul crede că dacă poate accesa o informație asta înseamnă că o și posedă. Altfel spus, zice Mircea Miclea “avem impresia că știm mai mult decât știm în realitate”. Asta conduce la scăderea nivelului de motivație a tinerilor de a mai învăța.
5. Studiile clinice arată că la folosirea de timpuriu și excesivă a tehnologiei digitale există o afectare neuronală a limbajului. (…) – integral pe r3media.ro.
MAGAZIN CRITIC – Nihil Sine Deo / Știri ALESE cu GRIJĂ de suflet