E.M. Iaroslavski, Biblia pentru credincioşi şi necredincioşi (1)
E.M. Iaroslavski, Biblia pentru credincioşi şi necredincioşi, Editura Politică, Bucureşti 1960, este o carte publicată pentru prima dată în anul 1922 şi de atunci în aproximativ zece ediţii, ultima în anul 1938. Şi-a câştigat o mare popularitate în rândurile cititorilor agnostici, susţin adepţii acestei ideologii marxist-leniniste. Eu le zic agnostici deoarece noţiunea de ateu este utilizată de suţinătorii regimului comunist, pe care personal îl condamn pentru răpirea idei de Dumnezeu şi nu numai pentru crimele şi ororile sociale săvârşite până acum. Mai mult filosofia şi teologia creştină nu admite acest termen considerându-l nepotrivit creaturii umane înzetrate cu raţiune, sentiment şi voinţă. Filosofia antică zicea printre altele că nu există trib, popor, care trăind în corturi, case şi în alte condiţii precare să nu aibă o idee cel puţin vagă despre o divinitate. Inclusiv teama de moarte îl obligă pe om să gândească şi să-şi simtă neputinţă firii umane în momente de cotitură ale vieţii. Aceasta ar fi una dintre principalele cauze ale agosticismului, care nu înseamnă altceva decât neputinţa omului de a-L cunoaşte pe Dumnezeu. Prin urmare, omul nu poate fi ateu deoarece este creatură sau prin absurd o materie vie finită. El nu are cum să ştie ce este dincolo de finit deoarece finitul nu poate cuprinde infinitul pe care creştinii Îl identifică cu Dumnezeu.
Demontarea ideii de Dumnezeu o consider o temă foarte importantă de tratat chiar dacă se presupune cel puţin teoretic că ideologia comunistă este perimată şi nu mai necesită o abordare serioasă. Întâmplător mi-a căzut această carte în mână şi citind-o am constatat că a fost şi este principala armă de propagandă care a contribuit decisiv la schimbarea mentalităţii celor rătăciți. Intelectualitata zilelor nostre consideră capitalismul cel puţin o rudă apropiată a comunismului, care continuă misiunea de menţinere a sclaviei. Aceste două ideologii au acţionat fie concomitent, fie consecutiv încă din secolul al XVIII-lea şi va continua cât va îngădui Dumnezeu. Pe viitor vom analiza textele mai importante din carte, care au afectat inclusiv pe cei ce au cunoştinţe teologice superficiale, nu mai vorbim despre oamenii cu o cultură mediocră.
Ionel Cioabă, 20 august 2014
MAGAZIN CRITIC – ziar online cultural, conservator – Nihil Sine Deo – PRESĂ LIBERĂ