Un client mulțumit are facturi fără costuri ,,nerecunoscute”. Sfaturi pentru cei ce folosiți telefonia mobilă
În toamnă, fac nouă ani de cînd lucrez într-un call-center relații clienți telefonie mobilă. Așadar, cred că vă pot da niște sfaturi utile în ceea ce privește domeniul telecom, căci aproape fiecare român folosește cel puțin o cartelă prepay sau un abonament la unul din operatorii disponibili pe piața din țară.
Cum la cartela prepay nu poți face cost suplimentar, doar consuma din credit (despre asta, poate, într-un alt articol), să discutăm cîteva situații practice, din care multe pot genera nemulțumiri. Eu, dacă aș avea o companie de telefonie mobilă, mi-aș dori clienți foarte informați, care să știe ce pot face gratis și ce nu, cu abonamentele lor. Așa, nu ar genera costuri suplimentare nedorite, ce creează nemulțumiri față de operator (ce pot duce la portări, deci pierderi de clienți), deși mai mereu e vina clientului, căci nu s-a informat în prealabil sau nu și-a citit contractul atent/deloc. Nu semnați ca primarul! Dacă ofertarea e verbală și ceva e neclar, întrebați vînzătorul și unde este mențiunea în contract despre acel aspect.
Să începem:
- Că tot vine perioada concediilor, o problemă mare poate fi roaming-ul involuntar la graniță. Vă recomand să urmăriți un videoclip bine făcut pe tema asta de ANCOM, disponibil pe YouTube, pe acest link. Dat fiind faptul că undele radio nu se opresc la graniță, cînd ești în zonă, poți ușor să prinzi semnal din Ucraina, Moldova sau Serbia. Dacă ai datele mobile pornite, foarte rapid faci cost de cîteva zeci de euro. Prudent ar fi, înainte să ajungi într-o zonă/localitate aproape de granița cu unul din cei trei vecini deja menționați, să închizi internetul/datele mobile în roaming și orice aplicație care ar putea rula pe telefon în fundal. Dacă ești atent la mesajele primite de la operator, te și anunță că te-ai conectat la rețea din altă țară. E deja tîrziu să faci selecție manuală de rețea pe operatorul român, dacă ai deja cost din date, de exemplu. Cel mai bun sfat aici e să dezactivezi serviciul de roaming pentru acea destinație, înainte să ajungi în zonă. Așa nu te întorci din concediu cu factura de cîteva sute de lei.
- Înainte să lucrez în domeniu, credeam poveștile cu te fură operatorul la minute sau MB. Sunt basme, vă asigur! (cel puțin pentru un operator, aș băga mîna în foc!) Dacă ai cost din depășirea minutelor naționale sau a traficului de date din țară, e simplu. Ceri o factură detaliată și vezi acolo exact consumul de date sau unde ai sunat. Dacă ai 1000 de minute și ai vorbit 1329, costul e corect. Apropo, operatorul nu poate edita factura detaliată, să poată adăuga sau scoate ceva de acolo. Deci ai exact toate apelurile trimise, sms-urile sau sesiunile tale de date. Nimic în plus sau în minus. (Cînd mai sună un soț infidel să eliminăm un număr apelat din lista de convorbiri, evident e imposibil!) Tot ce se face de pe sim se înregistrează în baza unui cod unic al cartelei sim (ceva gen CNP-ul nostru), deci vom avea doar ce s-a făcut de pe acea cartelă, nu altceva. Soluții aici: să verificați periodic serviciul operatorului care vă poate arăta cîte resurse mai aveți disponibile. Deși e orientativ și nu se actualizează mereu în timp real, e foarte util. Pentru client e creat, deci folosiți-l! Pentru partea de date, întrebați dacă vă puteți activa o funcție de tip cost control, care să nu permită cost din internet, după ce ați consumat tot traficul disponibil.
- Altă sursă de costuri e apelarea internațională. Verificați către ce țări puteți suna din minutele internaționale incluse. Aveți și către rețele mobile sau doar fixe? Din UE sau SEE? Știți diferența între cele două? (De cînd cu Brexit-ul, verificați dacă faceți cost cînd apelați în Marea Britanie.) Să luăm un exemplu simplu. Să sun internațional înseamnă să sun din România către altă țară. Explic asta, căci sunt oameni care nu fac diferența între serviciul internațional și cel de roaming. Să zicem că am minute către UE pe rețele mobile. Vreau să sun nr. x de mobil din Germania, de pe rețeaua Y. Sun și gata. Nu e chiar așa! De regulă, operatorul are parteneriate cu toate sau doar unele rețele din anumite țări. Deci e posibil să sun nr. x de Germania din minute și nr. y pe cost suplimentar. Verificați pe contract, pe site-ul operatorului sau la relații clienți ce puteți apela din resurse.
- Că tot pomeneam de roaming, cînd plecați din țară, dacă doriți semnal în țara X, asigurați-vă că aveți activ acest serviciu pentru destinația dorită. Și dacă aveți sau nu resurse pentru acea țară. Sau dacă există opțiuni disponibile. Sunt mai rentabile decît tarifele standard. Dacă plec în Germania, minutele internaționale nu mă ajută, ele sunt ca să sun din România acolo. Dacă sunt deja în Germania și vreau să sun în SUA, verific pe site de ce zona e vorba și cît mă costă un minut, căci sun contracost, dintr-o zonă de roaming către alta.
De cînd cu roaming-ul ca acasă, există beneficii, dar și costuri. Pot folosi minutele naționale ca să sun din Germania în România sau altă țară din SEE, dar roaming-ul e pentru călătorii ocazionale. Dacă stau mai mult plecat, voi fi impactat de politica de utilizare rezonabilă a serviciului de roaming, la un moment dat. Deci voi apela pe cost, voi fi taxat și pe apelurile primite, voi face cost din internet, deși nu am terminat limita de date disponibilă în roaming SEE. Citiți pe site-ul operatorului, al ANCOM-ului sau pe contract despre ce e vorba, dacă auziți prima dată de această noțiune.
- Pentru cei ce au minute naționale nelimitate. Asta presupune să sun de pe nr. meu pe nr. x. Nu implică automat servicii adiționale ca redirecționarea sau conferința (ce implică minimum 3 numere). Dacă vreți să deviați apel către un număr de altă rețea sau să faceți conferință cu numere din alte rețele, întrebați întîi ce costuri există pentru asta. Sau dacă vezi pe telefon apel deviat, eu ce fac? Pot închide, am văzut cine m-a sunat și sun înapoi. Așa pot folosi gratis și redirecționarea, dacă am nevoie, dar nici nu fac cost, că nu am răspuns. Nu presupuneți că aveți nelimitat și la cele două servicii menționate, ci întrebați înainte de a le folosi.
- Mai ales dacă dați un abonament pe mîna unui copil: e o responsabilitate și s-ar putea să aveți surprize neplăcute. Nu toate sursele ce pot genera costuri pot fi barate, deci poate mai bine îi dați o cartelă prepay? Dacă nu, puteți întreba operatorul dacă se pot restricționa plățile pe mobil (gen Google Play) sau sms-urile la numere cu suprataxă. Au apărut acum și abonamentele digitale, ce nu pot genera cost. Știți la ce mă refer? Eu sunt fan, vă recomand să le testați măcar (apropo de copii și costuri). Risc aici: dacă are copilul aplicația, poate cumpăra cu cardul dumneavoastră diverse lucruri suplimentare la abonament!
- Pentru un internet mai sigur (ideal fără pornografie), verificați ce aplicații/funcții de control parental sau monitorizare a activității pe internet a copilului de pe telefon puteți instala.
Ce părere aveți? V-au ajutat informațiile de mai sus? Dacă da, aștept cu interes comentariile, sugestiile pentru ce teme să abordez în articole viitoare.
Vă doresc să aveți doar facturi fără costuri nerecunoscute!
PS: Dacă doriți să dialogăm pe orice teme telecom, mă găsiți pe blogul meu, https://radubogdanbutu.wordpress.com/.
26 iunie 2023
MAGAZIN CRITIC – ziar online cultural, conservator – Nihil Sine Deo – PRESĂ LIBERĂ