Poziția L.I.D.E.R. cu privire la comasarea alegerilor

LIDER

Către: Pentru toți cei interesați

Ref.: Propunerea de comasare a alegerilor locale cu cele europarlamentare

Stimați Domni,

Luăm act cu profundă dezaprobare de discuțiile existente în spațiul public, privitoare la comasarea alegerilor locale cu cele europarlamentare, demers pe care îl considerăm atât abuziv cât și antidemocratic, date fiind consecințele pe care le-ar implica.

Avem în vedere, pe de o parte, opinia exprimată anterior de către Curtea Constituțională a României, care, prin Decizia nr. 51/2012, a statuat că domeniul electoral este de esenţa regimului politic democratic, care nu poate fi conceput fără o legislaţie electorală care să permită, în mod efectiv, exprimarea voinţei reale a cetăţenilor de a-şi alege organele reprezentative, prin alegeri libere, periodice şi corecte. Instanța de contencios constituțional a subliniat în cadrul aceleiași decizii faptul că dreptul la alegeri libere impune respectarea unor exigenţe, între care şi aceea a stabilităţii normelor juridice în domeniul electoral, ca expresie a principiului securităţii juridice, instituit, implicit, de art.1 alin.(5) din Constituţie, principiu care exprimă în esenţă faptul că cetăţenii trebuie protejaţi contra unui pericol care vine chiar din partea dreptului, contra unei insecurităţi pe care a creat-o dreptul sau pe care acesta riscă s-o creeze, impunând ca legea să fie accesibilă şi previzibilă.

Or, deciziile care se preconizează privitoare la calendarul electoral, luate cu aproximativ 4 luni anterior prezumtivei date a alegerilor europarlamentare, nu satisfac, în opinia noastră, standardele de previzibilitate și stabilitate care sunt impuse legislației electorale, cerințe prevăzute și de Codul bunelor practici în materie electorală – Linii directoare şi raport explicativ, adoptat de Comisia Europeană pentru Democraţie prin Drept, în cadrul celei de-a 52-a Sesiuni Plenare (Veneţia, 18-19 octombrie 2002), care accentuează importanța evitării modificărilor legislației electorale frecvente sau cu puțin timp (minim un an) înainte de alegeri.

Apreciem că o eventuală comasare a alegerilor este aptă a crea dificultăţi majore sub aspectul adaptării la procedura nou instituită, precum și privitoare la exercitarea dreptului de vot, prin confuziile care vor fi generate atât în plan logistic, în fața urnelor de vot, cât și prin informațiile și dezbaterile prezentate amalgamat opiniei publice, cu privire la curse electorale complet diferite, cu obiective distincte și tematici de discuție complet separate. Astfel, capacitatea de informare a publicului, cu privire la programul politic al candidaților, ar fi considerabil diminuată.

În pofida scopului declarat al eventualei comasări a alegerilor, respectiv acela de a determina o prezență cât mai crescută la vot, în fapt, se va genera o restrângere a exerciţiului acestui drept, prin creșterea exponențială a complexității procedurii de vot, contrară principiilor de bază a domeniului electoral.

Așa-zisele rațiuni de natură economică nu pot fi primite ca argument primordial al comasării alegerilor, astfel cum atare susțineri nu au fost apreciate ca prevalente de către Curtea Constituțională, în decizia referită anterior, nici măcar în contextul crizei economice existente la momentul pronunțării deciziei, reținându-se că importanţa şi necesitatea măsurilor de reducere a cheltuielilor bugetare într-un context de criză economică – incontestabile de altfel – nu se pot constitui însă în argumente care să susţină, în orice condiţii, restrângeri ale exerciţiului unor drepturi sau ale unor libertăţi sau care să susţină măsuri de natură a afecta principii fundamentale ale statului de drept.

În plus, o eventuală măsură de comasare a alegerilor ar implica restrângerea dreptului de a fi ales pentru foarte mulți candidați, în special din cadrul partidelor mici, care nu ar mai avea  posibilitatea depunerii de candidaturi pentru ambele tipuri de alegeri. Această presupusă modificare legislativă, într-un interval de timp atât de scurt precum cel rămas până la alegerile europarlamentare, creează avantaje incorecte partidelor mari, care au resurse financiare și umane suficiente pentru a participa la alegeri într-o formulă comasată, în timp ce partidele mici se vor găsi în imposibilitatea de a putea participa, în mod efectiv, la alegerile care vor avea loc anul acesta.

Pentru toate considerentele expuse succint în cele de mai sus, vă adresăm invitația de a analiza tema supusă discuției, de a transmite un mesaj public privind dezavuarea propunerii de comasare a alegerilor și de a participa la un dialog menit a identifica și iniția, în mod coordonat și eficient, demersurile legale care se impun pentru apărarea drepturilor cetățenilor și ale partidelor politice, în contextul anticipat.

7.02.2024                                                                              Aureliu Surulescu

        Președintele Ligii pentru Deșteptarea României


MAGAZIN CRITIC – Nihil Sine Deo / Știri ALESE cu GRIJĂ de suflet

Lasă un răspuns