Gorjule, Mândrule! „Ciobănelul din Munții Gorjului” (!)

Cioban în câmp. Foto: ©FAO/Dorin Goian

Într-unul din muzeele bucureștene din zilele noastre, cel care adăpostește o parte a artei din România, se regăsește și un jurnal de memorii, denumit simplu: „Album”. Aparține sculptorului Alexandru Talpoșin (1881 – 1956), cunoscut mai ales sub numele său de artist, preluat de la localitatea natală, Severin.

În județul Gorj, sculptorului Severin i s-a propus să realizeze monumentul „Avântul Țării”, dedicat eroilor gorjeni morți în campania din Bulgaria (1913), dar din diverse motive acest proiect nu s-a mai realizat. În schimb, ne-a lăsat „Monumentul eroilor din Dobrița” (1939).

O altă conexiune a acestui artist cu județul Gorj s-a realizat, deși cumva involuntar, prin intermediul magului Brâncuși. Cu toate că în presa vremii nu am găsit nicio referire despre legăturile dintre cei doi, totuși între ei exista o rivalitate nedeclarată. Iată ce nota cel dintâi, în jurnalul amintit și de noi mai sus: „Brâncuși nu citea, nu studia, nu se instruia, se mulțumea să facă pe originalul în artă. Poate că va reuși, îmi spuneam. Era tenace, dar nu deștept; ciobănelul din Munții Gorjului începea să aibe semne de… ne-echilibru, de zăpăceală artistică la care mulți se închinară astăzi dară… ce artă va rămâne? Ce va alege timpul?” La momentul actual, noi știm ce a ales timpul, în ceea ce-l privește pe Constantin Brâncuși!

Dar nemulțumirile sculptorului Severin datau din perioada pariziană, atunci când începuse să expună primele sale lucrări. De fapt, la Paris, erau mai mulți artiști români la început de carieră, iar Brâncuși și alți patru colegi „încep să-mi facă proastă atmosferă, clevetindu-mă după bunul lor plac”. De aici și atitudinea belicoasă a artistului severinean.

Gabriel Sarcină


MAGAZIN CRITIC – Nihil Sine Deo / Știri ALESE cu GRIJĂ de suflet

Lasă un răspuns