DESPRE OPERELE LUI C. BRÂNCUȘI DE LA TÂRGU-JIU

      În actul de donaţie aflat în fondurile Serviciului Judeţean Gorj al Arhivelor Naţionale, prin care Liga Femeilor Gorjene, condusă de Arethia Tătărescu, a donat oraşului Târgu-Jiu „pentru a preamări memoria eroilor gorjeni care s-au jertfit în războiul de întregire”, „o coloană şi un portal de piatră opere a marelui sculptor Brâncuşi, care în chipul acesta aduce un prinos de recunoştiinţă judeţului său natal”, sunt precizate numele a două dintre operele de inestimabilă valoare, altfel decât le cunosc majoritatea gorjenilor şi nu numai.

10156175_699389443436567_5533799551964280978_n

        Notă:
Am scris şi cu alte ocazii despre onomastica reală, semnificativă, gândită şi dată de sculptorul Constantin Brâncuşi operelor sale de la Târgu-Jiu, exprimându-mi opinia că ar trebui precizat mai des faptul că numele care au circulat în epocă şi alese de Brâncuşi pentru operele sale nu sunt: „Masa tăcerii”, „Poarta sărutului” şi „Coloana infinitului”, ci „Masa căpitanilor”, „Portalul eroilor” şi „Coloana recunoştiinţei”. Despre ultimele două, donate de Liga Femeilor Gorjene oraşului Târgu-Jiu, la data de 20 octombrie 1937, precizările sunt edificatorii chiar în „actul de donaţie”, drept pentru care nu pot înţelege atitudinea unor oameni de cultură gorjeni care au privit oblic un astfel de demers.

Andrei Popete Pătrașcu, 23 aprilie 2014


MAGAZIN CRITIC – ziar online cultural, conservator. Nihil Sine Deo.