Analiza implementării SEI în perspectiva optimizării învățământului pentru o societate axată pe cunoaștere

    Rezumat:
Between 2001 and 2009 a large project – Computerized Romanian Educational System – has been implemented, a project that is still far away from what a project intended to optimize the education for a knowledge-based society should be. Thus, in the following paper, we analyzed the achievements of the Ministry of Education in computerizing the system, issuing relevant opinions about the process of implementing that huge project and some of its impacts

Implementarea Sistemului Educațional Informatizat Românesc

  Sistemul educational informatizat (SEI) este ”un program guvernamental destinat punerii la dispoziţia învăţământului preuniversitar a unor platforme informatice constând din reţele de calculatoare, software destinat informatizării procesului de învăţământ şi module de conţinut educaţional. De asemenea, în cadrul SEI au fost realizate proiecte de conectare a şcolilor la Internet şi proiecte în domeniul organizării de examene naţionale, admiteri în licee şi altele. Informatizarea sistemului de învăţământ este prevăzută atât în programul de guvernare cât şi în capitolul (închis) referitor la educaţie din cadrul negocierilor de aderare la Uniunea Europeană, ca o prioritate pe termen scurt şi mediu.”

Pentru implementarea acestui program Ministerul Educației a ales firma SIVECO, o firma care în anul 2001, atunci cand a fost demarat proiectul, avea o vechime de numai 8 ani, de la infiintare, in dezvoltarea de software, iar primul ”proiect de anvergura, în consorțiu”, îl obținuse în anul 1998, proiect prin care s-a realizat informatizarea Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa. Acest fapt nu a constituit vreun impediment, pentru acordarea acestui proiect, de cateva sute de milioane de euro/an – în ceea ce privește dotarea software a învățământului, dar și într-un domeniu de activitate extern acestei firme (dotarea hardware a școlilor).

Programul s-a desfășurat în mai multe etape de implementare:

I. Etapa pilot (2001-2002) – au fost furnizate 120 de laboratoare AeL, creat portalul http://www.portal.edu.ro si au fost realizate cateva proiecte software;
II. Etapa a II-a (2003) – au fost furnizate 1.100 laboratoare AeL, au fost instruiți administratorii de rețea și perfecționate peste 15.000 cadre didactice, a fost creat situl http://titularizare.edu.ro;
III. Etapa a III-a (2004) – au fost instruiți 5.000 de profesori, au fost furnizate 290 de platforme informatizate complete;
IV. Etapa a IV-a (2005-2008) – au fost furnizate 3.228 de laboratoare pentru scolile generale și 42 de centre județene de instruire, au fost actualizat hardware-ul din primele 120 de laboaratoare, implementate in perioada pilot, au fost dotate 1.000 de unitați școlare cu hardware pentru personalul administrativ;
V. Achiziționarea de software pentru școlile din învățământul preuniversitar (2007-2008) – au fost dotate cu laboratoare AeL 1.974 de școli din mediul rural – 33.813 PC de tip desktop, laptop si servere și au fost instruiți 16.500 de profesori;
VI. Achiziția de laboratoare AeL (2008-2009) – au fost dotate 8.191 de școli, cu 79.284 PC de tip desktop, laptop și servere, 42.810 profesori au fost instruiți în utilizarea IT și AeL, etc.
Chiar dacă din cifrele adunate, din sursele existente pe net, observăm că este vorba de un proiect impresionant, totuși realizarea unui sistem educațional informatizat, performant și calitativ este departe de a se fi realizat, deoarece implementarea centralizată nu a putut să țină cont de particularitățile unităților școlare și necesităților individuale, mai ales in ceea ce priveste dotarea software, a laboratoarelor, fapt ce a făcut ca unele laboratoare să fie inoperabile datorită lipsei de personal calificat disponibil în unitatea școlară (mai ales în mediul rural).
Mai jos sunt prezentate, sub forma unor diagrame , cifrele privind laboratoarele SEI, dotarea hardware și perfecționarea personalului ce va utiliza aceste laboratoare:

Analiza dotării hardware a laboratoarelor SEI
Conform informațiilor existente in suportul de curs –”Administrarea rețelelor de calculatoare și a laboratoarelor informatice SEI” , laboratoarele din unitățile învățământului preuniversitar au fost dotate hardware astfel:

DOTARE LABORATOARE

Echipament IT Tip laborator
I (1) II (4+1) III (10+1) IV (15+1) V (20+1) VI (25+1) VII (2 x (25+1)
Server 0 1 1 1 1 1 2
PC desktop 1 4 10 15 20 25 50
Laptop 0 0 0 1 1 1 1
Switch 0 1 1 1 1 1 2
UPS 0 0 1 1 1 1 2
Video Proiector 0 0 0 1 1 1 1
CONFIGURAȚIE SERVERE & PC
Tip unitate Dotări
SERVER tip I Intel Dual Core 1,6 GHZ, 2 GB RAM, HDD – 250 GB SATA, 7200 rpm, DVD-RW, Ethernet 10/100/1000 Mbs, tastatură ro, mouse optic, adaptor grafic 256 MB RAM, Monitor TFT 17”
Server tip II-VII Intel Dual Core 2 GHZ, 4 GB RAM, HDD – 2×250 GB SATA, 7200 rpm, DVD-RW, Ethernet 10/100/1000 Mbs, tastatură ro, mouse optic, adaptor grafic 256 MB RAM, Monitor TFT 17”
PC desktop Intel Dual Core 1,6 GHZ, 2 GB RAM, HDD – 80 GB SATA, 7200 rpm, DVD-RW, Ethernet 10/100/1000 Mbs, tastatură ro, mouse optic, adaptor grafic 256 MB RAM, Monitor TFT 17”
Din datele culese observăm faptul că SEI, în acest moment, are o configurație hardware bună, cu mențiunea că accesul elevilor în laboratoarele IT, în afara orelor de informatică, mai ales în scolile mari, este deficitar și într-o proporție insignifiantă (aproximativ 2-10 %, din numărul total de ore, în funcție de profilul studiat).
Analiza dotării software a laboratoarelor SEI
Conform informațiilor existente in suportul de curs –”Administrarea rețelelor de calculatoare și a laboratoarelor informatice SEI” , laboratoarele din unitățile învățământului preuniversitar au fost dotate software astfel:
SOFTWARE Descriere
Microsoft Windows Vista Business Romanian Sistem de operare
Microsoft Office Pro Plus 2007 Win 32 Romanian OLP NL AE Suita de aplicații ofiice
Microsoft SQL CAL 2005 English OLP NL AE Device CAL SO Server
Microsoft SQL Svr Standard Edtn 2005 Win32 English OLP NL AE SO Server
Microsoft Windows Server CAL 2008 Single Langage OLP NL AE Device CAL SO Server
Microsoft Windows Server Standard w/o Hyper-V 2008 Single Langage OLP NL AE SO Server
NOD32 Professional Edition Antivirus
AeL Software eLearning
Java Runtime Environment Program gratuit
Adobe Acrobat Reader Program gratuit – cititor pdf
Java3D Program gratuit
Adobe Flash Player Program gratuit
Cult3D Program gratuit
Blaxxun Contact Program gratuit
Cortona VRML Client Program gratuit

Din analiza software-ului achiziționat în cadrul SEI și a programelor școlare de Tehnologia Informațiilor și a Comunicațiilor observăm că nu se justifică sumele cheltuite cu achiziționarea software-ului în majoritatea cazurilor, deoarece unitățile școlare interesate este necesar să-și achiziționeze softurile speciale necesare parcurgerii programelor școlare. Astfel, pentru clasa a 12-a ar fi nevoie, ca unele licee să achiziționeze licență pentru programe de editare html (cum ar fi Macromedia Dreamweawer), iar pentru a fi in pas cu dezvoltarea tehnologiei profesorii de TIC, ar fi necesar să fie perfecționați pentru a răspunde cerințelor pieței – să aibă acces la cursuri privind realizarea paginilor web folosind tehnologia php si MySQL. În aceiași logică, pentru a corespunde programei un profesor ce predă TIC la clasa a XI-a, in liceele de profil umanist, specializarea filologie, ar trebui să aibă licență pentru un program profesionist de editare reviste – exemplu QxPress, iar profesorii să fie perfecționați pentru utilizarea acestui program.

Concluzii
Sistemul Educational Informatizat Românesc, în acest moment, nu corespunde necesităților și cerințelor europene în vederea optimizării învățământului pentru dezvoltarea unei societăți axate pe cunoaștere, sumele imense, cheltuite de către Ministerul Educației, într-un proiect acordat unei firme tinere, fără o experiență reală, nefiind justificate mai ales din perspectiva raportului calitate/preț, în ceea ce privește dotarea hardware și software a unităților școlare, dar mai ales în ceea ce privește perfecționarea personalului ce va folosi aceste laboratoare informatizate. Considerăm că, cel puțin pe viitor, proiectele și programele MECTS de dezvoltare/perfecționare a resurselor umane să se realizeze într-un mod transparent, îndreptându-se spre firme ce au experiență în domeniul vizat și spre atragerea de resurse umane capabile de a ține pasul cu ritmul alert, impus de dezvoltarea rapidă a tehnologiilor informației si comunicării.

De altfel, în acest domeniu, va fi important ca reviziurea programelor să se realizeze annual sau să fie descentralizate/stabilite prin CDȘ, pentru a răspunde în mod ferm cerințelor pieții muncii locale și regionale, în primul rând și mai apoi cerințelor naționale și internaționale.

de Felix Godeanu

________________________________________________________

Bibliografie

Microsoft Romania. Microsoft Vista. windows.microsoft
Microsoft Romania. Primele 10 beneficii ale Microsoft Office Professional Plus 2007.
SIVECO ROMANIA. Administrarea rețelelor de calculatoare și a laboratoarelor informatice SEI – Suport de curs. București: Tipografia FMZ SRL, 2012.
SIVECO ROMANIA. Ce este SEI?
SIVECO ROMANIA. Istoric.
SIVECO ROMANIA. Portal SEI.
SIVECO ROMANIA. Titularizare.
Ministerul Educației România. Programe școlare TIC.

Lasă un răspuns