Elevii au voie să folosească telefonul mobil în timpul orelor, dar numai în scop educaţional
![](https://magazincritic.ro/wp-content/uploads/2015/12/TG.220.jpg)
Din toamna acestui an şcolar, elevii au voie să folosească telefonul mobil în timpul orelor, dar numai în scop educaţional. Formularea reprezintă un progres semnificativ în educaţie, însă ne punem o întrebare legitimă: după atâţia ani de navigare necenzurată pe Facebook, postări de commenturi, chat şi selfieuri, au elevii idee cum să folosească telefonul în scop educaţional?
Să admitem că ar şti, sau că ar intui. Dar ce ne facem dacă profesorii nu ştiu , nu folosesc sau nu solicită acest lucru elevilor?
Primul element pe care ar trebui să îl punem în discuţie este competenţa furnizorului de educaţie: profesorul. Este el format în sensul utilizării telefonului mobil în cadrul actului educaţional? Nu.
Al doilea element ar fi stabilirea tipului de telefon ce urmează a fi folosit în cadrul orelor. Ştim bine că există mari discrepanţe materiale între elevi. Este posibil ca unii elevi să aibă telefon mobil, iar alţii nu. Tot cum este posibil ca să existe diferenţe de performanţă între telefoane. Şi atunci se pune întrebarea legitimă:cum echilibrezi cursul lecţiei astfel încât toţi elevii să aibă acces la aceleaşi resurse în mod egal?
Al treilea element ar fi: ce anume cerem elevilor să caute pe internet cu telefonul? Este inerent ca fiecare să găsească altceva şi astfel să se creeze haos, timp în care majoritatea să devieze pe Facebook sau Whatsapp.
Al patrulea element se referă la faptul că încă nu există un sistem de monitorizare al accesărilor tuturor elevilor de pe telefoane, iarprofesorul nu poate verifica toţi elevii simultan. În consecinţă unii elevi vor căuta cele cerute de profesor, iar restul îşi va continua activitatea pe Facebook sau Whatsapp.
Al cincelea element ar fi, continuarea utilizării mobilului şi acasă de către elevi, în etapa de învăţare şi de efectuare a temelor. Pentru acest lucru profesorul trebuie să pregătească dinainte un set de linkuri care să vină în sprijinul elevilor. Aici apare o altă necesitate a pregătirii profesorilor ca facilitator online sau ca tutor online.
Profesorul ar trebui format astfel încât să ştie să coordoneze studiul elevilor şi atunci când aceştia se află acasă sau se află la afterschool. În acest scop trebuie să deţină o platformă comună de lucru cu elevii şi o comunicare permanentă cu ei pentru a-i putea verifica, corecta şi îndruma.
În acelaşi timp profesorul ar trebui să cunoască şi să aplice modelul Clasei Inversate, pentru a putea ajuta eficient elevii.
În ceea ce priveşte discrepanţele materiale , tocmai ajutând elevii săaraci să deţină un telefon mobil şi să poată învăţa cu ajutorul resurselor de pe Internet, menţinerea unui contact activ şi stimularea progreselor acestora ar constitui primul pas eficient spre reducerea abandonului şcolar.
Elevul nu trebuie să ştie să folosească telefonul doar pentru a căuta instantaneu informaţie pe care s-o utilizeze în clasă şi apoi să uite tot ajungând in final tot pe Facebook.
Elevul trebuie să ştie să folosească pachetul Office al telefonului, să prelucreze informaţia , să o transforme şi apoi să o prezinte/publice.
Telefonul este instrumentul său de lucru permanent.
Profesorul trebuie să ştie când, cum, şi ce să ceară elevilor pentru a le spori cunoştinţele. De aceea în cadrul planului de lecţie trebuie să ştie unde şi cum să inscrie utilizarea telefonului la oră pentru a nu crea timpi morţi şi pentru a nu facilita navigarea pe alte siteuri decât cele necesare lecţiei.
Pentru a obişnui elevii să lucreze cu telefonul mobil este necesar să creeze un cont mai întâi pe Facebook, al clasei şi materiei respective unde să publice elemente necesare orelor de curs, şi unde să stimuleze schimburile între elevi şi publicarea ulterioară a materialelor lecţiei predate.
Profesorul poate de asemenea să utilizeze şi alte instrumente Web 2.0 pentru a proiecta lecţia şi pentru a îndruma învăţarea. Din acest motiv primele ore ar trebui să fie dedicate instruirii elevilor în utilizarea platformelor de lucru necesare utilizării la ore.
După cum se poate lesne observa, noutatea apărută în regulament este deosebit de benefică actului educaţional , însă aduce o serie de schimbări atât în pregătirea elevilor cât şi în cea a profesorilor.
În lumina noilor modificări, membrii Asociaţiei Paradigme Educaţionale vor iniţia o serie de acţiuni menite să acopere aceste lipsuri constatate.
Prof. Cătălina Nicolin