Președinte Academiei Române, reacție la planul cadru propus de Ministerul Educației: Noua ofensivă contra istoriei și geografiei / Trebuind noi să fim globali și globaliști, numele de „român” și „România” s-au șters aproape total din manuale
![](https://magazincritic.ro/wp-content/uploads/2023/09/poza1-9-1156x650-1-1024x576.png)
Profesorul universitar Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, consideră că noile propuneri ale MEN pentru eliminarea istoriei și geografiei din trunchiul comun de la anumite specializări fac parte din „noua ofensivă contra istoriei și geografiei”, informează R3media.
Potrivit președintelui Academiei Române, eliminarea acestor două materii din trunchiul comun este „o mare nedreptate” . Domnia sa consideră că aceia care iau aceste măsuri „nu știu exact ce fac, nu vor să distrugă ceva intenționat și nu-și dau seama de consecințe”.
Profesorul nu exclude ca printre decidenți să fie și „și unii care au în minte scopuri malefice, care servesc cauze străine de interesele poporului român și care veghează mereu. Există și din aceia pentru care românii sunt ca un ghimpe aici, în centrul geografic al Europei și în partea de sud-est a Europei instituționale.”
Președintele Academiei Române a criticat și redenumirea unor materii, precum și absența referinței la „români” și „România” din manuale.
„Ofensiva aceasta s-a legat mai întâi de nume: ce să mai caute „Istoria românilor” sau „Istoria României” în „curiculă” (cum s-a ordonat să se cheme planurile de învățământ)? Doar românii nu au fost niciodată glorioși, nu au făcut nimic în istorie, au fost lași și nu au construit, inventat, creat opere și capodopere! În consecință, trebuind noi să fim globali și globaliști, numele de „român” și „România” s-au șters aproape total din manuale. De altminteri, nici numele de „limba română” nu le-a plăcut unora și au creat manuale numite „limbă și comunicare”, ca și cum adjectivul „română” le suna prost”, a notat domnia sa.
Iată integral punctul de vedere al prof. Ioan-Aurel Pop:
Nu încetez să mă uit cu tristețe la scena politică din România de dinainte de 1989, dar – din păcate! – și la cea de după 1989. Sute de miniștri ne-au vegheat în acești ultimi 35 spre 36 de ani, dintre care câteva zeci la Educație, și s-a ales praful.
Grija pentru reformarea școlii a fost în prim plan, mereu, dar reformarea a cuprins, de cele mai multe ori forma și nu conținutul, aparența și nu esența. Au fost și tentative mai sănătoase de vreo două-trei ori, înăbușite însă în fașă și repede uitate. Vă dau un exemplu de „reformare”: înlocuirea celor trei trimestre (de aceea numele le începea cu „trei”) și trei vacanțe cu cinci module și cinci vacanțe, plus „săptămâna verde”, „școala altfel” etc.
De când e lumea erau „vacanța mare”, „vacanța de Crăciun” și „vacanța de Paști” și toate mergeau relativ bine. Nici măcar regimul cel odios nu s-a atins de această structură. Acum, marii „experți”, după ce au constatat că avem analfabetism de toate felurile și abandon școlar de speriat, au găsit cauza în vacanțele prea puține și în mediile încheiate de trei ori pe an.
Tot ei au mai inventat o cauză: „structura închistată” a materiei, cu română, matematică, fizică, biologie, chimie, istorie și geografie, cu discipline adică prăfuite, învechite, nepotrivite erei digitalizării și cu nume care vin de pe vremea lui Platon, Aristotel, Cicero și Caesar, adică din greacă și latină. Ce nenorocire! Să trăim noi așa de ancorați în trecut!
Și au venit avalanșe de propuneri de „schimbare”, ba chiar de „revoluționare” a școlii, prin noi discipline (materii) care să ancoreze școala în actualitate și în viitor: educație sexuală, sanitară, bancară, digitală, antreprenorială, de protecția mediului, de circulație pe drumurile publice, pentru nutriție sănătoasă, ba chiar și vestimentară, numerologică, de chiromanție etc.
Chivernisitorii școlii, un fel de „toboșari ai vremurilor noi”, cei mai mulți fără experiență în învățământul preuniversitar, au găsit repede soluția: reducerea numărului de ore destinate disciplinelor „clasice” și introducerea câte unei pseudo-discipline (de câte o oră pe săptămână) precum cele enumerate mai sus. Primele afectate au fost, ca de obicei, „umanioarele” și științele sociale, dar nu numai ele. Ce atâta română, istorie, latină, geografie? Integral pe: R3media
MAGAZIN CRITIC – Nihil Sine Deo / Știri ALESE cu GRIJĂ de suflet
De citit și:
Reacție la propunerea de eliminare a limbii latine din liceu | Societatea de Studii Clasice: La 35 de ani după Revoluție, acest plan-cadru ne întoarce, de fapt, la paradigma „Omului Nou” din anii ’50