Reacție la propunerea de eliminare a limbii latine din liceu | Societatea de Studii Clasice: La 35 de ani după Revoluție, acest plan-cadru ne întoarce, de fapt, la paradigma „Omului Nou” din anii ’50

Propunerea Ministerului Educației de a elimina limba latina din programa națională la filiera teoretică reprezintă „ o barbarie comisă de un grup de persoane neidentificabile, în mod evident fără niciun fel de orizont cultural și în deplin dispreț față de cultura națională și identitatea noastră europeană”, informează un comunicat de presă al Societății de Studii Clasice, informează R3Media.

Potrivit autorilor comunicatului, întregul plan-cadru prezentat în dezbatere publică „ne întoarce, de fapt, la paradigma „Omului Nou” din anii ’50, ambalată acum în „descentralizare curriculară și creșterea flexibilității”.

Societatea de Studii Clasice consideră că „Forma prezentată spre dezbatere publică trădează interesele unor grupuri de influență din instituțiile decidente și ignoră complet valoarea formativă excepțională a unor discipline pentru interesul superior al elevului”.

Iată comunicatul integral

Societatea de Studii Clasice a luat act de publicarea proiectului de planuri-cadru pentru liceu și a constatat eliminarea completă a disciplinei limba latină din curriculum-ul național la filiera teoretică (95% din elevii de liceu din România).

Eliminarea limbii latine pentru elevii români este o barbarie comisă de un grup de persoane neidentificabile, în mod evident fără niciun fel de orizont cultural și în deplin dispreț față de cultura națională și identitatea noastră europeană. Elaborarea acestor planuri-cadru s-a făcut în mod complet netransparent, fără consultarea prealabilă a niciunui specialist recunoscut din mediul academic.

Forma prezentată spre dezbatere publică trădează interesele unor grupuri de influență din instituțiile decidente și ignoră complet valoarea formativă excepțională a unor discipline pentru interesul superior al elevului. Școala trebuie să rămână vehiculul cunoașterii și nu al ignoranței. Lipsa de cultură a celor care au lucrat la aceste planuri-cadru nu poate justifica punerea în dezbatere a unei propuneri care sfidează bunul simț elementar.

La 35 de ani după Revoluția din 1989, acest plan-cadru ne întoarce, de fapt, la paradigma „Omului Nou” din anii ’50, ambalată acum în „descentralizare curriculară și creșterea flexibilității”.

Ministerul Educației și Cercetării elimină, de fapt, din școală cultura umanistă fondatoare a Europei și condamnă elevii la un proces rapid de destructurare cognitivă și morală. Propunându-și competențe în lipsa cunoștințelor, întregul demers generează o formă fără fond, expresia unei incompetențe profunde din partea decidenților. Într-o țară în care o bună parte din politicieni au un nivel de cultură submediocru, reintroducerea limbii latine în școală ar fi oferit posibilitatea noilor generații de a recrea o clasă politică luminată și cu adevărat interesată de viitor.

Considerând că aceste planuri-cadru sunt expresia doar a unui mic grup de persoane, cerem Guvernului României să oprească acest atentat la siguranța intelectuală și morală a noilor generații și solicităm reintroducerea de urgență a disciplinei limba latină la profilul umanist în curriculum-ul de specialitate sub forma a două ore de limba latină pentru clasele IX, X, XI, XII și includerea unei ore de limba greacă veche tot pentru profilul umanist în cadrul CDEOȘ.

Plasarea latinei în CDEOȘ echivalează, în situația României de astăzi, cu absența ei totală. Prezența culturii umaniste în curriculum nu poate fi o opțiune a elevului, ci se impune prin asumarea de către statul român a misiunii sale fundamentale de a educa cetățenii, drept inclus în Constituția României.

Pentru poporul român limba latină este parte a patrimoniului național.

CS II Dr. Florian Matei-Popescu

Președintele Societății de Studii Clasice, R3Media


MAGAZIN CRITIC – Nihil Sine Deo / Știri ALESE cu GRIJĂ de suflet

Lasă un răspuns