Foto: Alternativa de Bun-Simţ

de Cristina C.

Cea mai mare greșeală a gândirii moderne este împărțirea domeniilor, a oamenilor și a gândirii înseși în două părți separate: logic-analitic și imaginar-creativ. Împărțirea aceasta reușește să știrbească simultan și geniul ingineresc, și cel artistic, transformându-le în niște personaje monodimensionale de comedie.

Adevărul este că toate inovațiile tehnice sunt rezultatul imaginarului, iar inteligența însăși „trebuie să fie imaginativă, altminteri nu e inteligență” (Jeanne Hersch). Fiecare invenție a existat, mai întâi, în imaginație, și nu decurge din vreun calcul sau din legile seci ale naturii. Astfel, motorul nu rezultă din descoperirea proprietăților cărbunelui, ci dintr-o fantezie, iar geniul în inginerie sau matematică se manifesta prin creație. Totuși, pentru un motiv care îmi scapă momentan, vedem domeniile STEM (domeniile „exacte”) ca aparținând unor oameni serioși, „raționali” și „logici”, care nu pierd vremea visând cu ochii deschiși. Ar trebui să nu ne mire, deci, că cel mai faimos „geniu” contemporan este responsabil pentru reinventarea tunelului auto, făcându-l mai îngust și fără ieșiri de urgență. La fel, faptul că apar teorii despre extratereștri pentru a explica construcțiile megalitice nu este o aberație fără cauză.

Totuși, domeniul „real”, atât de ciopârțit cum este, se bucură măcar de faimă și a fost învestit cu un scop mesianic de a conduce omenirea spre progres. „Umanul”, în schimb, e văzut drept fratele mai prost ce încearcă, dar nu reușește să îl imite. Desigur că unii oameni au o imaginație mai puternică decât alții, și nu vom reuși niciodată să știm „de unde ne vin ideile când ne vin”, dar marile genii artistice au inovat tehnic. De la pictura murală la design-ul unei sticle, toți creatorii lucrează cu un mediu căruia trebuie să îi cunoască proprietățile fizice; pictura începe cu încadrări și măsurători, iar romanul cu planificarea capitolelor; însuși limbajul vizual este unul descoperit și nu inventat, este studiat și explicat psihologic.

Cu toate astea, moda culturala a transformat creatorul într-un idiot, un receptor pasiv, posedat de forțe oculte numite „talent” și „idei”. Echivalentul uman al extraterestrului constructor de piramide este drogul psihedelic. Omul contemporan este într-atât de hiper-stimulat și înstrăinat de propria lui minte, încât nu îi cunoaște natura; adevărul simplu și sec este că starea necesară pentru „inspirație” este aceeași ca starea necesară unui contabil pentru a nu greși calculele: un somn bun, liniște și lipsa durerilor de măsele. – integral pe Alternativa de Bun-Simţ.


  • MAGAZIN CRITIC se confruntă cu cenzura pe rețelele de socializare și pe internet. 
  • Intrați zilnic direct pe site pentru a vă informa. Contactați-ne: aici.
  • Dacă apreciați munca noastră, vă invităm să dați un Like și să distribuiți pagina de Facebook.

MAGAZIN CRITIC – ziar de orientare conservatoareContează pe ȘTIRI ce contează

Lasă un răspuns