“VISSI D’ARTE, VISSI D’AMORE”, reprezentaţia operei TOSCA de GIACOMO PUCCINI în cadrul turneului OPEREI ROMÂNE din CRAIOVA la TEATRUL REGINA MARIA din ORADEA, duminică, 25 iunie 2017, ora 19
![](https://magazincritic.ro/wp-content/uploads/2017/06/Vîrtpop3.jpg)
Tosca este un nume sacru pentru iubitorii muzicii de operă de pretutindeni şi mai ales din România mai apoi pentru solistele de operă care au înzestrarea şi disponibilitatea vocală să interpeteze acest rol. Această legătură specială o datorăm în mod deosebit celei care a fost prima interpretă a rolului şi care prin legăturile artisitice cu compozitorul Giacomo Puccini (1858-1924) a determinat şi compunerea celebrei arii Vissi d’arte, vissi d’amore, este vorba despre Hariclea Darclée (1860-1939). Odată cu venirea verii teatrele de operă încheie stagiunea spectacolelor şi rareori ne-am gândi să asociem vara cu un spectacol de operă. Pentru lumea muzicală nu este chiar aşa. Există o mulţime de stagiuni şi festivaluri care se organizează vara şi care în timp au dobândit o reputaţie greu de egalat. Este vorba de festivaluri de operă precum Festivalul Rossini de la Pesaro, Italia, festivalul de operă de la Glyndebourne, Marea Britanie, cel de la Schwetzingen şi mai presus de toate cel de la Bayreuth din Germania visul oricărui wagnerian şi împătimit al operei. O astfel de încercare era pe cale să devină un mod de a fi şi mă refer la Festivalul Operanights desfăşurat la Castelul Huniazilor din Hunedoara unde în ultimele patru veri cu participarea Teatrului Naţional de Operă şi Balet “Oleg Danovski” din Constanţa capodopere ale repertoriului de operă şi operetă au putut fi ascultate şi văzute într-un decor mai mult decât operatic. Cu tristeţe aflăm că asemenea oricărui lucru bun care are o viaţă scurtă acest festival a fost anulat din motive tipice şi demne de un subiect de operetă şi sau operă specific perioadei de tranziţie din această epocă post-modernă. Când toate speranţele par a fie pierdute pentru reprezentaţii de operă în serile caniculare de vară iată că o iniţiativă şi colaborare a Consiliului Judeţean Bihor, Teatrul Regina Maria din Oradea şi Fundaţia “Euroregiunea Bihor-Hajdú-Bihar” Oradea au făcut posibil ca în recent renovata sală a Teatrului Regina Maria din Oradea să fie organizate o serie de evenimente culturale între care cu participarea Operei Române din Craiova reprezentarea operetei Silvia de Emmerich Kálmán în seara zilei de sâmbătă 24 iunie şi opera Tosca de Giacomo Puccini în seara zilei de duminică 25 iunie 2017.
Teatrul Regina Maria din Oradea, 25 iunie 2017 – foto autorul
Arhitectura acestui teatru precum şi posibilităţile tehnice pentru reprezentaţii de operă au reprezentat nu doar o tentaţie de a asista la un asemenea spectacol ci şi o experienţă sonoră specială. Un public numerous alcătuit spre surprinderea multora din copii, tineri şi adulţi au făcut o primire călduroasă artiştilor care aşa cum afirma în cuvântul de deschidere al spectacolului cu opera Tosca domnul Antoniu Zamfir, managerul Operei Române din Craiova, reprezintă pentru ţara noastră la momentul actual una dintre cele mai bune distribuţii pentru această operă. Distribuţia reprezentaţiei a fost următoarea:
Floria Tosca – Florina Hinsu-Mariş(Oradea)
Mario Cavaradossi – Bogdan Zahariea( Timişoara)
Baronul Scarpia – Ştefan Ignat(Bucureşti)
Cesare Angelotti – Dragoş Drăniceanu
Sagrestano – Ioan Cherata
Păstorul – Noemi Modra
Sciarrone – David Vlad(Oradea)
Spoletta – Florin Ormenişan
Regia artisitcă: Tamas Ferkay, Asistent regie artistică: Arabela Tănase, Scenografia: Răsvan Drăgănescu
Conducerea muzicală: Alexandru Iosub
Concert maestru: Dan Bozgan
Maestru de cor: Lelia Candoi
Pregătirea muzicală: Corina Stănescu, Maria Cristiana Stan
Regia tehnică: Costinel Stancu; Maestru de lumini: Robert Bujor; Sufleur: Viorica Tomuş; Titraj: Mirela Gomoiu; Sonorizare: Sorin Tican; Machiaj şi coafură: Ioana Boicea.
Calităţile vocale şi scenice precum şi arta interpretativă de care au dat dovadă cei trei interpreţi ai rolurilor principale au conferit personalitatea adecvată caracterelor interpretate precum şi încadrarea specifică stilului verist pentru această lucrare reprezentativă a genului de operă.
Teatrul Regina Maria din Oradea, 25 iunie 2017, aplauze finale la spectacolul operei Tosca de Giacomo Puccini – foto autorul
Tenorul Bogdan Zahariea a fost într-o formă excelentă şi atât în ariile cât şi duetele cu Tosca din actul întâi şi al treilea a demonstrat o tehnică impecabilă, prezenţa scenică, disponibilitatea şi posibilitatea de a conduce cu dinamică adecvată frazele lungi şi o execuţie a notelor acute fără nici un fel probleme. Intrarea Floriei Tosca a fost primită cu aplauze şi într-adevăr este o bucurie atunci când un artist local are posibilitatea de a oferi din arta lui interpretativă concetăţenilor săi. Aceasta este situaţia Florinei Hinsu-Mariş care a interpretat rolul Floriei Tosca. Solista a dispus de toate calităţile interpretative şi artisitice necesare pentru a face faţă provocărilor muzicale, scenice şi psihologice pe care acest rol le pune oricărei interprete. Astfel Florina Hinsu-Mariş într-o formă vocală deosebită a interpretat şi trecut cu succes prin întreaga paletă de sentimente, trăiri şi acţiuni prin intermediul cărora compozitorul şi libretiştii au construit psihologia atât de complexă a acestui rol: dragoste, gelozie, patimă, compromis, ură, crimă, sacrificiu, suicid. Personalitatea şi arta vocal intepretativă a baritonului Ştefan Ignat a conferit rolului Baronului Scarpia interpetarea de referinţă. Dramatismul interpretării specific actului al doilea putem afirma că îl consacră drept interpretul ideal pentru acest rol. Apreciem şi faptul că domnia sa este printre puţini artişti români care în ultimii ani este prezent în reprezentaţii de operă nu doar pe scenele capitalei şi cele internaţionale dar şi în spectacole de operă din Craiova, Hunedoara, Oradea şi alte oraşe ale ţării unde aşa cum ne-a demonstrat această seară de la Oradea există un public special care preţuieşte şi deţine cultura necesară înţelegerii celei mai complexe forme de spectacol artisitic care este opera.
Rolurile secundare nu lipsite de dificultate au fost interpretate cu acurateţe şi concizie iar conducerea muzicală dintr-o perspectivă holistă a maestrului Alexandru Iosub a conferit spectacolului unitatea muzicală şi stilistică necesară depăşind nivelul unei reprezentaţii obişnuite şi constituindu-se într-un act artistic plin de sens şi de esenţă spirituală.
lector universitar dr. Sorin-Avram Vîrtop
Universitatea „Constantin Brâncuşi” din Târgu – Jiu,29 iunie 2017
Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii noastre de cititori de pe pagina de facebook