De ce tac COU, CJ Gorj, Ministerul Culturii și INP despre raliul de pe Calea Eroilor?

Patru instituții responsabile cu protejarea patrimoniului nu au răspuns, de peste o lună, la întrebările legale privind organizarea unui eveniment auto pe un sit UNESCO.
De mai bine de o lună, Comitetul de Organizare UNESCO (COU), Consiliul Județean Gorj, Ministerul Culturii și Institutul Național al Patrimoniului (INP) nu au transmis niciun răspuns la solicitările oficiale referitoare la raliul auto „Carpați Retro 2025”, desfășurat pe Calea Eroilor din Târgu Jiu, în zilele de 29–30 august. Două organizații civice – Grupul Civic Gorj și Asociația cultural-istorică „Dumitru și Maria Pleniceanu” – au cerut informații în baza Legii 544/2001, adresând separat întrebări către fiecare dintre cele patru instituții. Printre întrebări: dacă COU a fost consultat sau s-a întrunit înainte de eveniment, dacă a fost emis un aviz sau un punct de vedere oficial și dacă s-a evaluat compatibilitatea evenimentului cu statutul de sit UNESCO.
Peste termenul legal de 30 de zile, niciuna dintre instituții nu a oferit un răspuns, fapt care reprezintă refuz tacit și, implicit, încălcarea legii.„Nu mai vorbim despre o simplă întârziere, ci despre neasumarea răspunderii. Toate aceste instituții au atribuții directe în protejarea Ansamblului Brâncuși și ar fi trebuit să explice public ce s-a întâmplat”, afirmă Marinela Strîmbulescu, coordonator al Grupului Civic Gorj. CJ Gorj, COU, INP și Ministerul Culturii sunt responsabile, fiecare în plan local sau național, de implementarea și respectarea Planului de Protecție și Gestiune al Ansamblului „Calea Eroilor”, înscris în Patrimoniul Mondial UNESCO în 2024.

În lipsa unor răspunsuri oficiale, rămâne o întrebare de fond: Ce rol mai au aceste instituții dacă, în fața unei solicitări publice legitime, nu pot oferi clarificări? Și, mai departe, ce va spune Comitetul Patrimoniului Mondial de la Paris când va afla că, pe un sit UNESCO, autoritățile române nu pot explica nici măcar cine a aprobat un raliu auto?
Lipsa de reacție în acest caz creează un precedent periculos: dacă un raliu auto poate fi organizat fără avize și fără consultarea instituțiilor responsabile pe un sit UNESCO, atunci orice alt eveniment similar ar putea fi justificat prin aceeași tăcere administrativă.