Drumul spre Vozia. Cei trei şi Pădurea cea Mare. Capitolul VII
![](https://magazincritic.ro/wp-content/uploads/2017/05/Brazi42.jpg)
În care se arată că uneori primeşti ce îţi doreşti, dar nu‑i mereu aşa de bine cum ai crede.
La drept vorbind, acest capitol ar putea fi foarte scurt. Cei trei au fost primiţi de daci, deşi nu li s‑a dat voie să intre în nici un sat ori cetate. Au fost duşi drept la una din aşa‑numitele „mânăstiri ale lupilor” unde erau tabere pentru instruirea militară a tinerilor. Iar această instruire s‑a arătat a fi în mare parte foarte deosebită de tot ce‑şi închipuiseră cei trei prieteni. Şi foarte, foarte grea. Dar la sfârşit, şi ne grăbim să mărturisim că au ajuns la sfârşit cu bine, Dan, Surdul şi Mitu erau luptători adevăraţi sau, oricum, mult mai buni decât ar fi crezut ei înşişi că pot fi. Pe scurt, aceasta este şederea lor în Pământul Dacilor. Prea pe scurt?
Atunci, să arătăm unele din întâmplări mai pe larg.
A! Şi să amintim înainte de toate că, deşi n‑au aflat aceasta decât mai târziu, cei trei fuseseră primiţi de către daci şi din pricina rugăminţilor personale ale Prinţului Roland (care nu prea suporta să facă aşa ceva de obicei, dar cedase şi el rugăminţilor stareţului!).
***
Fuseseră duşi prin păduri până la o mânăstire de luptători. Nu mai auziseră de aşa ceva, dar de fapt cine îi cunoştea pe daci cu adevărat?
Mânăstirea era ceva neobişnuit. Călugării adevăraţi trăiau în stâncă, într‑un fel de mici peşteri, de multe ori chiar de ei săpate. Mânăstirea era dedicată lupilor, şi fiarele se simţeau aici pe pământul lor. Veneau deseori, luând carnea pregătită de călugări, sau cercetând curioşi oamenii aflaţi în cuprinsul mânăstirii. Cei mai mulţi nu erau însă călugării. Cei mai mulţi erau tinerii daci. Aceştia erau la o vârstă numită de obicei chiar „vârsta lupilor”. Atunci când intrau în această vârstă tinerii nu mai suportau să asculte de legile satului sau cetăţii. Şi, după legea străbună, fugeau în păduri, singuri sau cu alţii asemenea lor. Nu aveau voie să atace aşezările, dar trecătorii puteau fi oricând jefuiţi – şi uneori chiar ucişi – de haitele tinerilor „lupi”. Trăiau din vânătoare, pescuit şi jaf. Dacă se îmbolnăveau ori erau răniţi rău, nu puteau intra în nicio aşezare omenească, decât dacă se legau să se supună pentru totdeauna legilor. De aceea singurul lor adăpost la nevoie erau sihaştrii şi mânăstirile, unde puteau primi tămăduirea de care aveau nevoie. Mai mult, unele mânăstiri erau dedicate artelor războinice. Călugării lor nu doreau a se supune legilor căsniciei şi vieţii obişnuite, ci se dedicau luptei, pentru toată viaţa. Şi făceau aceasta, dar nu ca tinerii „lupi”, trăind de azi pe mâine, ci bine gândit şi organizat. De multe ori şi tinerii „lupi” stăteau o vreme pe lângă asemenea mânăstiri, nu doar pentru îngrijire, ci pentru a învăţa să fie luptători adevăraţi. Mai este, poate, de folos să spunem că erau două feluri de mânăstiri: cele numite „ale lupilor”, pentru dacii obişnuiţi, şi cele numite „ale urşilor”, pentru cei care aveau o foarte mare putere trupească.
Desigur, nu se punea problema ca cei trei să fie duşi către o mânăstire „a urşilor”. Poate că Surdul ar fi fost primit într‑o asemenea mânăstire – şi o dată chiar a dorit aceasta – dar ar fi însemnat să se despartă pentru multă vreme de prietenii săi. De aceea au fost, aşa cum am arătat, duşi la cea mai apropiată mânăstire „a lupilor”.
Primul lucru pe care l‑au văzut acolo a fost răceala cu care îi priveau tinerii. Erau pentru ei nişte străini – deşi până la urmă, dacă stai să te gândeşti, erau de acelaşi sânge – şi nu înţelegeau de ce fuseseră primiţi acolo unde niciodată străinii nu aveau voie să intre.
Chiar din noaptea aceea, Dan, Surdul şi Mitu au primit o lecţie foarte aspră. Cel care îi întâmpinase pe cale, şi care era chiar tarabostele adică şeful regiunii în care se aflau, i‑a pus să arate ce ştiu. Şi, spre ruşinea lor, i‑a pus să lupte cu fiul său de… zece ani.
Torţe de răşină aruncau o lumină destul de bună asupra luminişului, înlăturând ceva din bezna unei nopţi noroase.
Dan a fost primul care a intrat în luptă. Se temea să nu‑l rănească pe copil şi să capete astfel ura tarabostelui. Dar la prima încrucişare a săbiilor a fost cât pe‑aci să rămână fără armă, atât de tare lovise copilul. Aşa că Dan a înţeles că trebuie să ia lupta în serios, dar degeaba: curând puştiul i‑a smuls cu o lovitură dibace sabia şi cu un picior în burtă l‑a trântit la pământ, punându‑i sica încovoiată la gât.
Mitul râdea, ca de obicei, fără a înţelege ce s‑a întâmplat. De aceea, tarabostele l‑a invitat pe el să continue.
Mitu s‑a repezit cu obişnuita lui furie, cu un vârtej de lovituri puternice şi iuţi. Aproape ca în lupta cu Nălucile, gândea Dan de pe margine, sperând ca prietenul să‑i şteargă ruşinea. Dar vârtejul de lovituri s‑a terminat dintr‑o dată, când Mitu s‑a prăbuşit la pământ cu un fir de sânge curgându‑i din frunte, unde fusese lovit năpraznic de garda sicii copilului de zece ani.
Surdul a clătinat din cap către Dan:
– Măi Dane, chiar dacă ne facem de ruşine azi, ne‑o spălăm mâine. Se vede că aici sunt adevăraţii luptători şi avem cu adevărat ce învăţa. Până la urmă, avea dreptate Prinţul Roland. Suntem abia nişte copii în cele ale luptei. Dar asta nu înseamnă să ne lăsăm.
Şi a intrat şi el în luptă.
În mod ciudat, a luptat fără teamă şi fără pripeală. Curând puştiul a văzut că, deşi avea o forţă foarte mare, Surdul era mult mai puternic. Şi, după ce văzuse cele întâmplate cu Dan şi Mitu, Surdul lupta din răsputeri, cu toată forţa, agerimea şi atenţia, încercând din răsputeri să câştige. Dar nu avea să izbutească nici el. Curând copilul a izbutit să‑l facă să se împiedice, numai puţin, dar de ajuns pentru a‑i pune şi lui arma la gât.
Tinerii „lupi”, pe margine, râdeau plini de dispreţ. Şi Dan nu se putu opri să‑şi spună că în râsul lor era ceva la fel de sălbatic precum în urletul lupilor.
– Mergeţi şi vă odihniţi, zise tarabostele. Mâine vom avea de lucru. Dacă veţi trăi după ziua de mâine, veţi putea fi luptători. Dacă nu, aţi venit doar ca să muriţi.
Cu aceste vorbe de încurajare au fost trimişi către vizuina ce le fusese pregătită – ca bolnavilor şi răniţilor – de călugării luptători, între câţiva copaci puternici. Privind la vizuinile în care se retrăgeau ceilalţi, au văzut cât de lipsite de apărare păreau acelea, în vreme ce ei aveau o întăritură din bârne şi o poartă. Aveau să afle mai apoi că doar muribunzilor li se dădeau asemenea vizuini, căci niciun dac în putere nu s‑ar fi gândit că nu poate goni un lup ori un urs de lângă culcuşul său. Iar alte fiare nu se apropiau de mânăstire, din pricini foarte serioase.
Fuseseră cu adevărat obosiţi şi s‑au sculat într‑un potop de apă. Nu! Nu începuse ploaia! Tinerii luptători daci se distrau pe seama lor, trezindu‑i cu o doniţă cu apă.
– Aţi venit să dormiţi, copilaşi? – se auzi un glas.
– Să vă dăm şi un pătuţ? – întrebă altcineva grijuliu.
– Să vină mămica să vă legene? – îi îmbie un binevoitor.
– Un lăptic călduţ cu miere nu vreţi? Hai, să vă faceţi mari! – îi îndemnă cineva.
– Poate în vreo cinci sute de ani, râse altul. Mai bine să‑i lăsăm, că acu încep să plângă. Nu‑i vedeţi ce năuci sunt? Parcă‑ar avea trei ani.
Şi tinerii daci plecară cu acelaşi râs care le dădea fiori celor trei prieteni.
Se sculară, bineînţeles. Nici nu apucară să mănânce, şi tarabostele veni să‑i ia. Avea o faţă oarecum scârbită, ca şi cum ar fi trebuit să facă încă o încercare de a scăpa nişte căţei nevolnici de la înecul ce ar fi fost singurul lucru bun pentru ei.
Se opri însă şi, schimbându‑se oarecum la faţă mai spre bunăvoinţă, se întoarse spre ei:
– Voi, nu sunteţi chiar luptători proşti. E drept că nu ştiţi să luptaţi cu adevărat, dar se vede şi că v‑aţi pregătit, că destulă vreme aţi ţinut sabia în mână, că aţi învăţat multe mişcări… Dar tot drept este şi că nu ştiţi să luptaţi, şi că avem copii de şase ani care luptă la fel de bine ca voi, iar câţiva chiar mai bine. Şi, nu ştiu cum să vă spun, cel mai trist lucru este că slăbiciunea voastră mare e că… voi nu luptaţi.
Cei trei îl priveau năuci, fără a înţelege mare lucru.
– Luminăţia Ta, îl întrebă Dan după legea dacică, nu înţelegem. Cum adică „nu luptăm”?
– Nu luptaţi! Voi nu luptaţi! Voi vă ciorovăiţi, vă jucaţi, vă hârjoniţi, orice, dar nu se poate spune că luptaţi.
Şi le întoarse iar spatele, mergând mai departe.
Fireşte, cei trei îl urmară, schimbând între ei priviri nedumerite. Un fel de urlete se auzeau în faţă, urlete sălbatice, îngrozitoare, care le ridicau părul pe ceafă. Urletele acestea erau mai cumplite prin nebunia lor decât înfăţişarea teribilă a fiarelor pe care le înfruntaseră în nopţile trecute.
După o vreme, intrară într‑o poiană largă. Un ţarc destul de strâmt stătea în mijloc, iar într‑o parte a sa era un fel de strungă dublă, închisă deasupra tot cu lemne. La marginea poienii erau multe cuşti, în care un fel de câini uriaşi urlau nebuneşte, plini de bale şi cu ochii însângeraţi.
– Câinii ăştia… – şovăi Surdul – câinii ăştia sunt turbaţi?
Tarabostele râse cu acelaşi râs crud ca al tinerilor.
– Da, sunt turbaţi. Pentru voi.
– Cum, „pentru noi”?
Bărbatul îşi drese glasul, privindu‑i cu o asprime abia stăpânită. Ochii săi păreau de gheaţă şi săgetau.
– Avem câteodată şi noi nevolnici ca voi, care nu sunt în stare să lupte, dar nici n‑au bunul simţ să se retragă la o mânăstire. Atunci îi supunem acestei încercări. Unii fug, spre a scăpa de ea. Treaba lor. Cei care intră în această încercare ies ori luptători, ori morţi. Şi nu oricum, ci morţi în chinuri.
Se opri o clipă, ca şi cum ar fi aşteptat ca cei trei să se sperie. Dar chiar răceala lui îi făcuse să se pună în gardă. Simţeau cum intră în aceeaşi stare ca la lupta cu Nălucile. O primejdie de moarte îi pândea.
– Nu vreţi să plecaţi? – îi îmbie scurt şi chiar binevoitor tarabostele. Vă dau cuvântul meu că vă voi duce chiar eu până la Fortul Nerei. Cei trei clătinară din cap, fără un cuvânt.
– Bine, zise rece bărbatul. Aţi ales moartea.
Cu o singură mişcare îl aruncă pe Dan peste marginea ţarcului. Acesta ar fi putut să se împotrivească, dar ştia că nu este bine. Avu însă grijă să nu se lovească nici de ţarc, nici de pământ. Când căzu, avea deja sabia în mână. Deja doi dintre călugării luptători începuseră să care cuştile către marginea ţarcului şi dădură drumul unui câine turbat, care se azvârli fulgerător asupra lui Dan. Acesta ştia că orice picătură din balele câinelui şi orice zgârietură puteau însemna moartea, o moarte cumplită, prin boala turbării. Se mişcă necruţător şi cu o singură lovitură despică ţeasta fiarei înnebunite. Urmă alt câine, şi apoi altul, iar apoi… alţii! Era ceva îngrozitor, şi la privire, şi la auz. Părea o nebunie desăvârşită. Alb la faţă dar rece ca gheaţa în priviri, în mijlocul ţarcului,
Dan înfrunta fiară după fiară. După o vreme, nu mai sosi niciuna.
– E gata, zise taraboste. Poţi sări înapoi.
Dan se îndreptă spre gard, şi alt câine fu eliberat în ţarc, spre a se năpusti asupra lui. Însă Dan se întoarse fulgerător şi izbuti a ucide şi acest neaşteptat duşman. Sări gardul atent şi la ţarc şi la cei care erau dincolo, ca şi cum toţi ar fi putut fi duşmani.
Pentru Surdul şi Mitu urmă aceeaşi tortură.
Tarabostele îi privi la sfârşit cu acelaşi dispreţ şi aceeaşi răceală:
– Pentru nevolnicia voastră a fost nevoie să moară atâtea făpturi! Să ţineţi minte jertfa lor. Sper să nu fi fost degeaba.
Porniră spre locul lor de odihnă cu capetele plecate. Ceea ce se întâmplase fusese îngrozitor. Era ca în lupta cu Nălucile, dar într‑un fel chiar mai rău. Nu doar că acum era ziuă, şi văzuseră limpede tot. Dar acum ştiuseră ce vor fi nevoiţi să facă şi totodată că nu au nicio scăpare decât lupta. Nu putuseră arăta îndurare animalelor acelea chinuite, deşi ar fi vrut aceasta. Dar înţeleseseră ceva. Înţeleseseră acum de ce spuneau dacii că ei nu luptau, ci se jucau: pentru daci în luptă sabia se scotea doar pentru a ucide. Şi chiar în antrenamentele lor, dacii luptau tot ca şi cum ar fi vrut să se ucidă între ei. Nu cunoşteau o cale de mijloc. Şi, la drept vorbind, nu aveau de ce. Pentru ei, pentru lumea în care trăiau ei, lupta nu era nici un lux, nici o formă de a face pe grozavii sau a‑şi arăta bărbăţia. Lupta era pur şi simplu diferenţa dintre viaţă şi moarte. Cei care înţelegeau aceasta puteau deveni luptători. Cei care nu înţelegeau aceasta, în lumea dacilor, erau sortiţi morţii ori ruşinii alungării. Sau, dacă erau înţelepţi, se puteau retrage printre sihaştri, spre a deveni luptători ai spiritului.
***
Din ziua aceea cumplită, de care cei trei îşi aduceau aminte cu greu, lumea se schimbase pentru ei. Uneori plângeau pe ascuns, cu sau fără lacrimi, durerea vieţii noi şi aspre în care intraseră. Dar învăţaseră a arăta, în toată pregătirea căreia i se supuneau, aceeaşi răceală, aceeaşi furie de gheaţă ca şi dacii. Era ceva cumplit, ca şi cum ar fi fost într‑un război aproape neîncetat, într‑o luptă aproape fără sfârşit.
Aveau, în sfârşit, pregătirea de luptători adevăraţi pe care o visaseră de mici. Dar se dovedea a fi altceva decât îşi închipuiseră, mult mai greu şi mult mai urât. Şi înţeleseră că uneori nu este chiar atât de bine când primeşti ceea ce ai vrut.
Învăţau cele mai bune mişcări pentru a ucide. Învăţau cele mai bune lovituri pentru a ucide. Învăţau cum să îşi amăgească în luptă duşmanul mai puternic, mai mare, mai iscusit, pentru a‑l ucide. Totul se învârtea în jurul morţii, aici la daci. Şi ei trebuiau să înveţe acest fel de viaţă. Şi nu înţelegeau cum poţi trăi astfel fără să intri în deznădejde, sau fără a deveni o bestie doar cu chip de om.
Şi odată, după multe zile şi săptămâni de muncă, îndrăzniră a vorbi cu tarabostele despre aceasta.
Bărbatul îi ascultă şi, spre mirarea lor, zâmbi:
– Îmi aduceţi aminte de copilul meu când era mic. Şi el mă întreba cum să împăcăm trebuinţa de a ucide cu porunca dată nouă de a păzi viaţa Firii. Sau a naturii, cum îi ziceţi voi.
– Şi? – stărui Dan.
– Uitaţi‑vă la ceea ce este în jur. E nevoie, în toate, şi de moarte şi de viaţă. Dar foarte important este să ştii şi de ce trăieşti, şi de ce mori. Şi, de aici, iese şi a treia lege: ceea ce faci, tot ceea ce faci, este fie viaţă, fie moarte.
Se opri, şi se uită o clipă la ei. Şi, de necrezut!, zâmbi, zâmbi cald!
– Ştiu că pentru voi, veniţi dintr‑o lume în care oamenii sunt obişnuiţi să piardă vremea cu tot felul de prostii, aşa ceva este foarte greu. Dar este singura cale.
Cei trei îndrăzniră iar:
– Şi cum faci să nu intri în deznădejde, în faţa unei asemenea asprimi neîncetate?
Fu rândul tarabostelui să îi privească cu uimire, dar era o uimire prefăcută:
– Deznădejde? Pentru ce? Pentru că faci ceea ce trebuie să faci? Doar un laş poate deznădăjdui pentru că îşi face datoria!
După o pauză scurtă le vorbi însă cu altă voce:
– Dar nimănui nu‑i este dată numai asprimea. În vâltoarea vieţii avem cu toţii mai multe locuri de odihnă şi alinare. Avem şi pieptul femeii, şi căldura prieteniei, şi frumuseţea Cerului sfânt, şi frumuseţile Firii, şi plăcerea unei mese pe cinste şi altele asemenea. Sunt popasuri din acestea. Dar trebuie – şi vocea îi deveni iar asemenea cu şuieratul sabiei în luptă – trebuie să ai grijă! Să nu te robească, niciodată şi cu niciun chip, vreun asemenea popas. Căci asta înseamnă moarte.
Făcu iar o pauză. Pentru cei trei, aceste opriri ale tarabostelui erau bine-venite, căci le îngăduiau a‑şi rândui gândurile după străvechea înţelepciune dacă.
– Şi dacă – începu iar dacul, cu ochii parcă înfipţi în slava cerului – dacă se întâmplă să nu ai tihnă sau popas multă vreme, ori poate niciodată, chiar şi aşa, nu ai de ce să deznădăjduieşti. Dincolo de moarte te aşteaptă odihna veşniciei, şi veşnica bucurie a eroilor, singurii vrednici de viaţă şi bucurie.
După o clipă de tăcere, se ridică şi dispăru între copaci.
Cei trei izbutiră a vorbi în aceeaşi zi şi cu unul dintre călugării luptători, pentru altă întrebare:
– Dacă voi, dacii, iubiţi viaţa şi toată viaţa Firii sau a naturii, nu doar viaţa voastră, de ce vă ocupaţi atât de mult de moarte? Mereu vă gândiţi la ea, şi mereu vă pregătiţi să daţi morţii alte făpturi.
– Da, încuviinţă călugărul. Dar şi să murim.
Cei trei îl priviră nedumeriţi.
– N‑aţi înţeles până acum? Noi învăţăm aici nu doar să ucidem, ci şi să fim ucişi. Moartea este un adevăr. Dar este un adevăr de care alţi oameni se ascund. Noi nu ne ascundem de ea. Dimpotrivă, învăţăm tot ce se poate despre ea. Şi mai ales cum să o primim. Pentru noi, moartea este ceva drag, ceva bun. Dacă ştim că am trăit cum trebuie, şi că murim cum trebuie, înseamnă că a muri este bine. Dacă nu mori cum trebuie, dacă trăieşti greşit, desigur că moartea este ceva îngrozitor. Mă mir însă că mă întrebaţi aşa ceva, şi mai ales – zise către Dan – tu, care ai citit atâtea cărţi sfinte. Oare n‑ai înţeles până acum că adevărata credinţă se trăieşte?
– Ba da – se grăbi să încuviinţeze Dan.
– Şi atunci ce nu înţelegi? Este vreme să trăieşti şi este vreme să mori. Şi trebuie să ştii cum le faci pe toate. Dar cea mai importantă este moartea, căci este singurul lucru sigur în viaţă.
– Într‑adevăr, recunoscu Dan, dacă putem fi siguri de ceva, acesta este faptul că vom muri.
– Şi nu doar voi! Şi prietenii voştri, părinţii voştri, copiii voştri, dacă veţi avea. Noi, dacii, ştim aceasta, şi ne pregătim pururea pentru moarte. Aceasta este, pentru noi, eliberarea din lumea aceasta a suferinţei. Legea noastră este să ne încordăm toate puterile pentru a trăi şi a muri frumos, pentru ca dincolo, în viaţa nesfârşită a eroilor, să ne bucurăm de frumuseţea veşnică.
Era greu pentru cei trei să înţeleagă toate aceste lucruri. Poate mai greu decât antrenamentele, care începeau să devină cu vremea tot mai… nu uşoare, dar, cumva, obişnuite. Nu mai era acel chin îngrozitor de la început. Învăţaseră într‑un fel că lupta este luptă şi se dă pe viaţă şi pe moarte. Deveniseră tot mai buni, iar tinerii „lupi” râdeau mai puţin de ei, şi parcă mai prieteneşte. Chiar au fost primiţi la vânătoare, şi au avut astfel prilejul de a vedea curajul pur şi simplu nemărginit al dacilor. Aceştia se aruncau în luptă fără frică, oricât de puternici ar fi fost duşmanii. De aceea de multe ori şi cădeau în luptă dintre ei – oricât de iscusiţi sau chibzuiţi ar fi fost. Căci nici nu se putea altfel. Cum ar fi putut să nu moară dintre ei, atunci când îndrăzneau să atace doar cu suliţe scurte ori cu săbiile lor curbate grupuri de zimbrii şi chiar de bouri? Şi n‑o făceau doar pentru carne – deşi era nevoie şi de aceasta – căci ar fi putut folosi arcurile ori suliţele lungi. O făceau pentru că pentru ei viaţa era o luptă şi fără luptă nu puteau trăi.
– Îi înţeleg bine, zicea Mitu. Dacă nu ar trebui să ne ducem treaba la capăt, aş rămâne aici pentru totdeauna.
– Nu‑ţi mai este dor de nimeni? – întrebă Surdul cu viclenie, căci ştia că Mitu lăsase în sat câteva fete suspinând.
– Nu, dădu din umeri acesta. Pentru mine toate acelea din sat parcă sunt în altă viaţă.
– Eu ştiu dacă te‑ar primi? – se îndoi Dan. Şi aşa, cred că ne‑au primit doar pentru că au stăruit stareţul şi prinţul, sau doar unul din ei.
Nu îndrăzni a aminti de groaznica încercare prin care trecuseră a două zi, cea a câinilor turbaţi. Oricum însă, aflaseră că această încercare era foarte rară, căci de obicei la daci, laşii erau ucişi sau izgoniţi de îndată ce erau dovediţi ca atare. Şi încercarea în sine era urâtă de daci pentru că li se părea că nu merită a jertfi animale pentru un om nevrednic.
– Cred că m‑ar primi, spuse după o clipă de gândire Mitu.
– Dar ce te faci cu credinţa? – întrebă Surdul.
Se ştia că mulţi dintre daci, de fapt cei mai mulţi, erau încă păgâni, deşi nu se ştia bine de ce refuză creştinismul. La aceasta Mitu doar dădu din umeri.
– Stai în pace – zise Dan către Surdul – nu l‑ar primi nici pe bani. Sau l‑ar primi doar ca să‑i taie capul.
Mitu mârâi, spre hazul celor doi.
De fapt ştia şi el că dacii de multă vreme nu mai primeau pe nimeni din afară printre ei. I‑ar fi plăcut însă să rămână în Pământul Dacilor. Se simţea un adevărat luptător şi credea că este potrivit pentru viaţa pe care o duceau dacii.
Era o toamnă târzie şi, în lumina înserării, frunzele uscate ale copacilor se amestecau cu verdele brazilor şi pinilor, cu întunecatul verde al molizilor şi cu flăcările asfinţitului. Frumuseţea munţilor era nespusă. Cei trei nu se săturau niciodată de ea, poate şi pentru că nu văzuseră munţii decât de departe până când porniseră în călătoria lor.
Un foşnet discret îi făcu să tresară, căci se auzise chiar de lângă ei. (Şi socoteau că se învăţaseră destul cu Pădurea cea Mare pentru ca nici fiarele nopţii să nu se poată apropia de ei fără de veste.) Întoarseră capetele – cu mâinile deja pe arme – şi uimirea li se zugrăvi pe feţe.
Prinţul Roland!
Verde şi mic, aşa cum îl ştiau, şi cu un deget scurt şi grăsuţ la buze.
Le făcu un singur semn şi cei trei se ridicară uşor, strecurându‑se după el. Când ajunseră destul de departe de tabără, piticul se întoarse spre ei şi le zise:
– E vremea să plecaţi! Dacii vor să vă ucidă!
- Vezi și: magazin online DSV
- Citiți și: Capitolul VI
Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturaţi, cu un Like, comunităţii noastre de cititori de pe pagina de facebook